Frituren? Welke olie is het meest gezond?

Frituren is altijd al erg populair geweest, maar wat is nou de gezondste olie om te gebruiken bij het frituren? We frituren onze traditionele snacks zoals kroketten en oliebollen, maar we frituren nog veel meer. Bittergarnituur, garnalen, friet en zelfs ijs kan worden gefrituurd. Frituren is lekker, maar niet heel gezond. Vooral als je buiten de deur eet kan dit ongezond zijn. Je weet niet hoe vaak het frituurvet vervangen wordt of wat voor olie er wordt gebruikt. Thuis frituren hoeft niet heel ongezond te zijn. Zolang je dit niet te vaak doet is er geen probleem. Je moet ook goed weten wat de gezondste olie is om te gebruiken.

Hoe werkt frituren?

Als je eten gaat frituren, dompel je het onder in hete olie. De ideale temperatuur is tussen de 175 en 190 graden. Doordat je het onderdompelt in hete olie wordt het direct en gelijkmatig gegaard. Rondom de buitenkant ontstaat een knapperig laagje. Om goed te frituren moet constant dezelfde temperatuur aangehouden worden. Hoe meer verzadigde vetten er in de olie zitten, hoe stabieler de temperatuur blijft tijdens het frituren. Ook is een olie met een neutrale smaak belangrijk bij het frituren.

Welke olie kun je niet gebruiken om te frituren?

Er zijn tientallen verschillende soorten olie, maar ze zijn niet allemaal geschikt als olie om te frituren. Dit zijn bewerkte plantaardige olien. Deze olie wordt uit zaden geperst en zijn een heel verwerkingsproces doorgegaan. Eigenlijk moet je deze olie zo veel mogelijk vermijden. Deze bevatten namelijk meervoudig onverzadigde vetzuren. Hier een lijstje van olien waarmee je niet kunt frituren: - Sojaolie
- Maisolie
- Katoenzaadolie
- Rijstolie
- Raapzaadolie
- Saffloerolie
- Druivenpitolie
- Zonnebloempitolie
- Sesamolie

Welke soorten olie zijn er en welke olie is gezond?

Er zijn veel verschillende soorten olie om mee te frituren, maar welke olie is gezond?

Olijfolie
Olijfolie is een van de meest gezonde vetten. Dit zou een prima keuze kunnen zijn, maar olijfolie heeft een hele sterke smaak en geur. Dit is niet lekker als je gaat frituren.

Avocado-olie
Avocado-olie kun je ook gebruiken om te frituren. Het enige nadeel is dat bij hoge temperaturen, avocado-olie erg kan gaan roken.

Arachideolie
Arachideolie, ook wel pindaolie genoemd is erg neutraal van smaak en laat geen smaak achter op het eten. Deze olie is wel minder gezond dan de rest van het rijtje, maar prima om mee te frituren.

Palmolie
Palmolie is een goede keuze als frituurvet. De smaak is neutraal en goed om te gebruiken in de frituurpan. Palmolie is alleen niet heel duurzaam.

Kokosolie
Kokosolie is de beste keus! Zelfs als je kokosolie 8 uur lang blijft frituren op 180 graden, neemt de kwaliteit niet af. Kokosolie bevat veel verzadigde vetten, waardoor het zeer goed tegen verhitting kan. Wel heeft kokosolie een specifieke smaak, dus dit kan wel het eten beinvloeden.

De gezondste olie om te frituren

Frituren hoeft dus niet heel ongezond te zijn. Zolang je weet welke olie je wel en niet kunt gebruiken in de frituurpan, moet het kunnen. Kokosolie is de gezondste olie die je kunt gebruiken om te frituren, maar het laat wel een lichte smaak achter op het eten. Zorg dat je het frituurvet tijdig vervangt en gebruik de juiste olie. Bekijk online bij Horeca Voordeelshop het grote assortiment aan horeca friteuses. Zij leveren zowel aan horeca gelegenheden als aan de particulier. Kortom, de horeca groothandel van Nederland!